231 Front Street, Lahaina, HI 96761 info@givingpress.com 808.123.4567
newsletter

Jak wykorzystać newsletter do utrzymywania pozytywnych relacji z klientem?

Newsletter to nic innego jak elektroniczny biuletyn, czyli czasopismo wysyłane do klientów-prenumeratorów za pomocą poczty elektronicznej. Z jednej strony jego celem jest pozyskiwanie nowych oraz utrzymanie starych klientów. Newsletter to trudne w użyciu narzędzie marketingowe, jeśli jednak uda się zaciekawić konsumenta taką kampanią email, wówczas będzie bardzo skuteczny.

Dobra praktyka

Przed rozesłaniem newslettera obowiązkowo należy uzyskać zgodę – bez tego będzie to zwykły spam. Adresy e-mail wszystkich osób, które wyraziły zgodę na otrzymywanie newslettera to podstawa późniejszej bazy e-mailingowej. Listę należy podzielić na grupy – dzięki temu można wysyłać określone oferty tym osobom, które realnie będą zainteresowane tematem. Źle określona grupa odbiorców może przynieść jedynie szkody. Użytkownicy, którzy nie są zainteresowani tym tematem mogą nabyć złe skojarzenia, a w efekcie stracić zainteresowanie firmą i produktem. Warto zadać sobie nieco trudu i poznać odbiorców newslettera – skoro wyrazili zgodę na otrzymywanie tego typu informacji, trzeba potraktować ich z szacunkiem.

Bezpośredni kontakt

Choć newslettery nie są dostarczane osobiście przez pracowników firmy, to jednak jest w nich coś osobistego. Spersonalizowany nagłówek to podstawowy element układu graficznego biuletynu elektronicznego. Zawsze istnieje szansa, że bezpośredni zwrot do adresata przykuje uwagę czytelnika – od tego już tylko krok do przejrzenia go dalej, a nawet zaglądnięcia na stronę firmową. Oczywiście użytkownik wie o tym, że newsletter z własnym imieniem w nagłówku otrzymało wiele innych osób, ale i tak działa to na wyobraźnię.

Newsletter to nie spam

Newsletter tym różni się od spamu, że nie jest nachalną informacją handlową. Przedstawia on treści obiektywne w sposób jasny i przejrzysty. Jaki jest więc sens wysyłać biuletyn elektroniczny skoro nie można reklamować produktu? Najlepiej zobrazuje to przykład: firma zajmująca się organizacją safari rzecznych przesyła do swoich potencjalnych i obecnych klientów newsletter. Informuje w nim o zakończonych spływach, pokazuje zdjęcia miejsc, do których udało się dotrzeć, przedstawia relację uczestników. Newsletter prezentuje zalety korzystania z usług firmy podróżniczej, co w przekazie podprogowym zachęca do wzięcia udziału w jednej z takich wypraw. Newsletter informuje również odbiorców o wydarzeniach z życia firmy, nowych właściwościach produktów, podsyła cenne porady dotyczące branży. Artykuły lub opisy nie powinny być długie – by zdobyć więcej informacji subskrybent może zajrzeć na stronę firmową. Dla większej wygody użytkownika wystarczy zamieścić w treści link do strony. To wszystko składa się na wizerunek firmy, która pragnie, by klienci i użytkownicy brali udział w jej życiu.

Uczciwość względem odbiorcy

Każdy użytkownik, który świadomie decyduje się na otrzymywanie newslettera oczekuje, że firma będzie traktować go poważnie. Co to oznacza w praktyce? Firma powinna regularnie przysyłać informacje ze swojego życia. Regularnie to znaczy w określonym terminie – raz w miesiącu lub raz w tygodniu. Jeśli firma, która zdecydowała się na tworzenie newslettera wysyła go swoim subskrybentom dość rzadko, klient może czuć się pominięty i nieważny. To w żadnym razie nie prowadzi do podniesienia jej wartości na rynku.

Czasami użytkownik pragnie zrezygnować z newslettera – nie można w takiej sytuacji stwarzać trudności. W każdym newsletterze powinien znaleźć się link, który umożliwi rezygnację z subskrypcji – jest to zgodne z przepisami prawa i daje użytkownikowi poczucie swobody. Musi on czuć, że ma możliwość wyboru. Jeśli odbierze mu się tę możliwość natarczywymi sugestiami pozostania, użytkownik rozstanie się z firmą w złych relacjach – a przecież to nie o to chodzi.

Co dają kampanie email?

Newsletter to jedno z narzędzi kampanii email – swoją skuteczność opiera na przemyślanej strategii, systematyczności i uczciwości względem odbiorców. Warto zatem poświęcić trochę czasu, by znaleźć odbiorców i opracować odpowiednie treści. Można to przekuć w wielki sukces, ale pod warunkiem, że kampania email będzie odzwierciedlać potrzeby klientów i subskrybentów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *